Omgång 2 klar. Samtliga lag har nu haft hemmapremiär. Fetmarkerade är de jag med säkerhet vet var slutsålda innan avspark. Noterbart är att Mjällby inte kunde sälja slut sin hemmapremiär, trots enorm hajp från i fjol.
“Baksmälla”, säger Hasse Larsson. Jag vet inte… Svårt att säga. Tror man hamnat snett när effektiviteten, dvs “mål per avslut” ser ut att vara lite mer normal igen. Att publiken inte riktigt sluter upp är svårt att förstå. Kanske var det Hammarbys premiärdemolering som fick folk att vackla… Svårt att spekulera kring en kultur man har så dålig insyn i.
Starkt av VSK. Hänger man bara kvar i Allsvenskan lär det bli ännu fler nästa år.
VSK Fotboll kan stolt presentera ett nytt rekord i årskortsförsäljning inför säsongen 2026. Totalt har 3 001 årskort sålts, en stor ökning från det tidigare rekordet på 2 410. Ett rekord som slås med bred marginal och som visar på det starka stödet för föreningen.
40 000 biljetter sålda till AIK - DIF under första dagen. Det här derbyt har de senaste åren krupit närmare och närmare det större publikderbyt mot Hammarby.
Samtidigt är rivaliteten ändå på en annan nivå – riktigt kul om denna “kronjuvel” till match inom svensk fotboll också ökar i publikhajp.
Ja detta är matchen med stort M. Även om den inte alltid drar flest till arenan är det helt klart den match flest personer bryr sig om, även om man tittar bortom de involverade lagen.
Matchen skulle dock må ännu bättre av mer dramatik och mer profilstarka lag.
Men oavsett. Otroliga siffror nu. Hade velat se någon form av djupstudie på vad det är som händer när försäljningen är så här extrem. Nu kan jag bara tala för DIF, men det känns som att kulturen har utvecklats. Det har blivit bredare och mer mainstream. Hittills har varje match upplevts som något slags festival, och så var det inte tidigare år iaf.
Förr eller senare måste publikhypen tunnas ur, och vi kan bara hoppas att fallet inte blir stort. Blir intressant att se er (och vår) lägstanivå när serien summeras.
På temat måste jag faktiskt säga att maten blivit godare på 3Arena i år. Har nu testat cheeseburgaren flera gånger, och den är helt OK, kanske till och med något mer än så. Kebaben är god, även om den är felaktigt komponerad och obalanserad. Litet steg i rätt riktning.
För er måste Europaspelet ha spelat in väldigt mycket. Den bredare supporterskaran aktiverades på ett sätt som ni inte haft sedan framgångsåren tidigt 2000-tal, verkar det som utifrån.
FOMO och en enorm medlemsbas tror jag ger långsikt resultat, verkar vara samma strategi som alla större klubbar slagit in på de senaste åren.
Min känsla är att det är något annat som driver. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är, men det är som att vi ligger lite “efter” den utveckling som präglat er och Hammarby de senaste åren, och att det (kanske) kommer nu. Vi får se. Jag är mer hoppfull än vanligt.
Sen ska DIF ha credd för att man gjort ett rejält jobb med matchdagsupplevelsen. Har rätt lite data hittills, men satsningen på slakthusområdet har vad jag kan se varit en rejäl succé. Visst, det är tidigt på säsongen, och bara “stormatcher” än så länge. Men känslan i luften har varit annorlunda än tidigare. Hela arrangemanget är mycket trevligare, servicen fungerar bättre, och det är mer glädje överallt.
Får se om det håller i sig. Men om man lyssnar på Algot Strömberg i DIF-podden (avsnittet från Enkät till Kaminen) så kan man inte säga annat än att han verkar vara en rejäl tillgång för föreningen. Nu minns jag inte hans exakta rollbeskrivning, men har för mig att han initialt kom in med ett case där han bedömde att han kunde förklara vårt enorma bortfall.
Nu verkar rollen ha breddats. Han har tagit frågan på allvar, och han har också fått ett tydligt mandat att styra upp helheten.
Avsnittet förtjänar en egen kommentar (kommer fram mycket information om hur vi börjat jobba), så jag kommer skriva om det separat.
Jag också till protokollet att han endast där 25 år gammal, men verkar vara som klippt och skuren för detta.
Lyssnade på avsnittet. Fick ett mycket bra intryck av Algot – det är inte lätt att intervjuas i en timme och hålla en så hög standard, utan upprepningar och sådant.
Ser ut som man nu hittat en perfekt strateg för publikfrågor. Något av det positiva jag snappade upp:
Grundlig analys av data med internationella jämförelser och lämpliga lösningsmodeller i fokus
Sammanförande av representanter för supportrar, klubbledning och övriga aktörer som bollplank (utöver enkätundersökningar)
Skickligt att ro i hamn projektet med Fållan på så kort tid inför säsongen
Även en fjäder i hatten för Frisén och övriga som öppnat upp för dessa idéer. Känns som det kan komma mycket mer positivt ur detta, han hintade om olika grejer som ligger i pipeline under året.
Ja, det var verkligen upplyftande att höra. Dels själva sakfrågan i sig, men också att Frisén bestämt sig för att gå in och aktivera olika projekt. Han håller verkligen inte tillbaka, och ska ha cred för det. Det beror förstås också på att Gozzi har identifierat mängder av potential som förra ledningen inte lyckades slå mynt av. Det lär komma fler initiativ och även en del testballonger.
Boomen fortsätter i Uppsala. Hemmasektionerna slutsålda i 3/3 hemmamatcher hittills och bra prognos för avslutande två. En succé helt enkelt, även om det sportsliga så klart spelar in och gör sitt.
Derbyt på söndag går mot slutsålt, så länge alla faktiskt dyker upp blir det en topp 5-match för AIK genom tiderna.