Är inte detta en bra grund till en rivalitet… mot Hammarby? Av de tre 08-klubbarna känns kontrasten störst mellan er och Sirius.
Här kommer en till klubb med få (noll) titlar, men med en medeklassig självkänsla av att stå för något “större”. I Sirius fall grundas det universitetsstaden Uppsala, med bildning, känsla och förnuft och uppstyrda studentikosa sånger. En kul kontrast mot den mer oborstade arbetarromantiken Hammarby står för. Uppsala har ju också visst fog för att kalla Stockholm för en “nykomling” givet sin betydligt äldre historia.
Dessutom har ni bandyn gemensamt, rivaliteten kan alltså blomstra året runt.
Känner att det låter som att jag försöker håna Sirius… Men så är inte fallet. Bara genuint fascinerad av vad som händer när en hel stad går upp i en enda sak.
Det är något helt väsensskilt mot vad som händer i Stockholm. Här en hel artikel där UNT gått runt och knäppt bilder och försökt lägga in putslustiga bildtexter som är så långt från den supporterkultur man är van vid att det är… plågsamt.
Blir kul att se hur många som kommer på lördag. Bortasektionen kan ta 3000 om x antal biljetter hunnit säljas x antal dagar innan. Just nu ligger man på 960, men löning, närheten och tidpunkten talar för ett bortarekord.
Lär bli ej rejäl invasion. Frågan är vem som kan säga nej? Även “sällangångare” och helt nya supportrar lär haka på. Perfekt match på många sätt.
Jag inbillar mig också att man inte nödvändigtvis sitter på bortasektion. Nu känner jag inte till kulturen kring Sirius, men för egen del köper jag nästan alltid vanliga sittplatsbiljetter när jag åker på bortaresa. Det brukar även gälla ett tusental andra djurgårdare.
Tycker överlag att bortasektionerna många gånger är riktigt usla, då pröjsar jag hellre nån hundring extra och smälter in bland hemmasupportrar på bra platser. Det brukar alltid lösa sig, även om man inte “får” eller “bör” alla gånger.
De har fixat ett eget SL-pendeltåg (med en extra vagn) för bortaresan. 1300 sålda nu, så det lär bli åtminstone 2000 Pellesvanslösingar på plats.
Det där är standard hos oss, men sedan publikökningen och FOMO med tidigare försäljning har det blivit något färre. Eftersom etage 1 går åt till hemmasupportrar innan öppet biljettsläpp. Men när det är mindre matcher, som cupmatchen mot VSK i vintras, är det fler. Då satt det grönvita överallt. Bara Norra där det är uttryckligen förbud mot motståndarsupportrar, vilket jag ibland kan tycka är lite för snällt.
Minns en gång för ett antal år sedan då en ensam Blåvitt-person köpt biljett på sittplats sektionen bredvid Norra. Han fick eskorteras bort efter typ fem spelade minuter…
1900 sålda enligt deras SLO. Så det blir väl ett bortarekord för Sirius, en siffra i klass med MFF, Blåvitt och Peking som brukar ha stora bortaföljen mot oss.